SAAS یا Software as a Service نوعی مدل ارائه نرمافزار است. بهطوریکه نرمافزار و اطلاعات مربوط به آن بهطور کامل و یکپارچه روی ابر (Cloud) مستقر شدهاند. دسترسی کاربران به نرمافزار با کمک یک مرورگر وب امکانپذیر خواهد بود.
از نظر هزینه تفاوتهایی در مدل SAAS یا Software as a Service برای مصرفکننده وجود دارد. در این مدل ارائه نرمافزار، هزینهها بهصورت ماهانه یا بر حسب میزان استفاده و غیره است. ازآنجاییکه نرمافزار روی سرور متعلق به ارائهدهنده، نگهداری میشود، مصرفکننده نیازی به تهیه سختافزار برای استقرار نرمافزار ندارد. همچنین هزینههای نصب، تعمیرات، نگهداری، بروز رسانی و غیره نیز در این مدل برای مصرفکننده وجود ندارد. SaaS در فارسی «نرمافزار بهعنوان سرویس» یا «اجاره نرمافزار» گفته میشود.
شکل 1
در حال حاضر در کسبوکارهای بسیاری معمول گشته است که برای مهیا نمودن نرمافزارهای مورد نیاز خود از مدل SaaS استفاده نمایند. بهطور مثال نمونههایی از نرمافزارهایی که بهصورت SaaS ارائه میگردند شامل سیستمهای حسابداری (Accounting) سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) یا customer relationship management مدیریت منابع انسانی (HRM) و غیره است. همه شرکتهای بزرگ نرمافزاری مانند مایکروسافت، اوراکل، آی بی ام و غیره نیز در این زمینه در حال فعالیت میباشند.
در حال حاضر تعداد کاربران رایانه و تکنولوژیهای مبتنی بر آن بهصورت روز افزون در حال افزایش است و با توجه به فراگیر شدن گوشیها و ابزارهای هوشمند، عملاً میتوان همه مردم را کاربر اینترنت و سرویسهای مبتنی بر رایانش ابری دانست که در بسیاری از موارد، کاربر مربوطه بدون آگاهی از معنا و مفهوم Cloud Computing و شاخهها و مدلهای آن، بهصورت حرفهای با این نوع سرویسها کار کرده و به نوعی به آنها وابسته شده است.
در واقع علیرغم فراگیر شدن معنا و مفهوم رایانش ابری و مدلهای آن در دو سه سال اخیر، اینگونه خدمات از زمانی که فروش هاست اشتراکی و ارائه سرویسهایی مانند ایمیل یاهو و ابزارهایی نظیر جستجوگرهای یاهو و گوگل و … مطرح شدهاند در حال ارائه بوده و ما به عنوان کاربران آن تنها شاهد پیشرفت آنها بهصورت بهبود کیفیت، سرعت و تنوع خدمات بودهایم و در واقع عمر این سرویسها برای ما برابر با عمر آشنایی ما با آنها بوده است.
در همین راستا و از آنجا که رویکرد اقتصاد مقاومتی و میل به سمت کاهش هزینهها در عین بهرهبرداری حداکثری از امکانات، یک امر اجتناب ناپذیر بوده و کلیت جامعه به سمت آن در حرکت است؛ شرکت آینده نو به منظور توسعه بازار خود و در عین حال نقش آفرینی در این حرکت عظیم، اقدام به راهاندازی این نوع خدمات نموده است.
آدرس دفتر تهران: خیابان خالد اسلامبولی کوچه بیستم (رفیعی) پلاک 28 طبقه 3 واحد 5 – کدپستی : 1511814419
شماره تماس: 88721358-8870697
دفتر تبریز: خیابان فارابی (چایکنار)، بالاتر از بیمه تامین اجتماعی، جنب کوی فاطمی مجمتع فناوری شماره 7 ربع رشیدی، طبقه دوم واحد B
شماره تماس : 79-04133254178
کد پستی: 5154971516
واحد فروش: 04133254178-09120452015-09024009774
iknow.manage@gmail.com
واحد پشتیبانی: 04133254179
iknow.fani@gmail.com
واحد تحقیق و توسعه:09148911985
فاکس:04133254179